Quina normativa és?
Es tracta del Reial decret 563/2017, de 2 de juny, pel qual es regulen les inspeccions tècniques en carretera de vehicles comercials que circulen al territori espanyol.
Quan entra en vigor?
El 20 de maig 2018 Què diu? Aquest Reial decret regula les condicions en què s' han de realitzar les inspeccions tècniques en carretera de vehicles comercials que circulin per territori nacional, amb independència del seu Estat de matriculació, per tal de millorar la seguretat viària i el medi ambient.
Qui inspeccionarà?
Els encarregats d'inspeccionar els vehicles en carretera serà Trànsit, la Guàrdia Civil de Trànsit, els Mossos i l'Ertzaintza.
Què passa si es troben deficiències durant la inspecció de la subjecció de càrrega?
Durant la inspecció de la subjecció de càrrega, les deficiències trobades es classificaran en una de les categories següents:
- Deficiència lleu: quan la càrrega està subjecta correctament, però caldria formular recomanacions en matèria de seguretat.
- Deficiència greu: quan la càrrega no ha estat subjecta suficientment i hi ha la possibilitat d' un desplaçament o bolcada significativa de la càrrega o de parts de la mateixa.
- Deficiència perillosa: si es posa en perill directe la seguretat del trànsit degut al risc de pèrdua de la càrrega o de parts de la mateixa, per un perill derivat directament de la càrrega o per la posada en perill immediata de persones.
Si s' observen diverses deficiències, el transport es classificarà en el grup de deficiències més alt. En cas d' observar-se diverses deficiències, atès que cal esperar que l' efecte combinat de les mateixes les reforci, el transport es classificarà en el nivell de deficiència superior.
Què s'inspeccionarà en subjecció de càrrega?
Durant una inspecció en carretera es podrà sotmetre un vehicle a inspecció segons els principis de subjecció de càrrega.
- Resistència de la subjecció de càrrega respecte a les forces generades per l' acceleració i deceleració del vehicle.
- Repartiment de càrrega depenent de les càrregues màximes d' eix autoritzades, càrregues mínimes d' eix necessàries dins dels límits de la massa màxima autoritzada del vehicle, segons la legislació sobre pesos i dimensions de vehicles.
- Requisits de resistència d' alguns components dels vehicles com els punts d' amarratge frontals, laterals, posteriors, telers que s' utilitzin per subjectar la càrrega.
- El compliment de la normativa i estat de tots els elements de subjecció.
Quines sancions hi haurà?
Depenent del resultat de la inspecció i de les deficiències trobades, se sancionarà o immobilitzarà el vehicle.
Quins mètodes d'inspecció s'utilitzaran per avaluar la subjecció de la càrrega?
el nombre necessari de mesures adequades per subjectar la càrrega o la mesura de les forces de tensió, el càlcul de l' eficiència de la subjecció i la verificació dels certificats, si s' escau. Per a això s'han dotat els agents de trànsit de tensiòmetres i taules que calcularan les eficiències de la subjecció.
Em poden inspeccionar el repartiment de la càrrega dins del furgó o plataforma?
Sí. Durant la inspecció, per al repartiment de la càrrega es tindran en compte les càrregues màximes d' eix autoritzades, així com les càrregues mínimes d' eix necessàries dins dels límits de la massa màxima autoritzada del vehicle, en consonància amb la legislació sobre pesos i dimensions de vehicles.
Què heu de fer per complir amb els principis aplicables a la subjecció de la càrrega?
Hem de tenir en compte que la subjecció de la càrrega ha de suportar les següents forces generades per l'acceleració/deceleració del vehicle durant el transport:
- en el sentit de marxa: el pes de la càrrega multiplicat per 0,8, i
- en sentit lateral: el pes de la càrrega multiplicat per 0,5, i
- en sentit contrari al de marxa: el pes de la càrrega multiplicat per 0,5, i
- en general ha d' impedir la inclinació longitudinal o transversal de la càrrega.
Quins mètodes haig d'utilitzar per subjectar la meva mercaderia?
Per subjectar i immobilitzar la mercaderia durant el transport, podrà utilitzar-se un o diversos dels següents mètodes de retenció per subjectar la càrrega:
- enganxada
- immobilització (local/general)
- amarratge directe
- amarratge superior.
El Reial Decret diu alguna cosa de quines normatives han de complir els elements de subjecció?
Sí. El Reial decret detalla específicament les normes que han de complir els elements, punts d' amarratge, resistències, forces, etc., destinats a la subjecció de la càrrega.
· EN 12195-1 Dispositius per a la subjecció de la càrrega en vehicles de carretera. Càlcul de les forces d' amarratge
Aquesta norma europea s'aplica en el disseny dels mètodes de fixació (bloqueig, amarratge, i combinacions) per assegurar les càrregues en el transport en vehicles de carretera o part d'ells (camions, remolcs, contenidors i caixes mòbils), incloent el seu transport per vaixell o en tren i/o combinacions d'ells. Per al dimensionament de la fixació de a càrrega es fa una distinció entre les càrregues estables i les càrregues propenses a inclinar-se. A més, s' especifiquen els factors d' acceleració per al transport de superfície. Per a l' amarratge per sobre es té en compte la pèrdua de força de la tensió de l' amarratge a les vores exteriors entre la càrrega i l' amarratge. Les forces de fixació que es prenen per al càlcul d' aquesta norma són forces estàtiques produïdes pel bloqueig o tensionat dels amarratges i per forces dinàmiques, que actuen sobre l' amarratge com una reacció als moviments de la càrrega.
· EN 12640 Fixació de la càrrega en vehicles de carretera. Punts d' amarratge en vehicles comercials per a transport de mercaderies. Requisits i assaigs.
Aquesta norma especifica els requisits mínims i els mètodes d' assaig relatius als punts d' amarratge destinats als vehicles industrials i als remolcs d' ús general l' estructura dels quals té una plataforma i la massa total màxima dels quals és superior a 3.5t. La norma no és aplicable a vehicles dissenyats i construïts exclusivament per al transport de materials a granel i mercaderies especials amb exigències específiques per a l' amarratge de càrregues.
· EL 12642 Fixació de la càrrega en vehicles de carretera. Estructura de la carrosseria dels vehicles comercials. Requisits mínims.
Aquesta norma s' aplica a les estructures de carrosseries de vehicles comercials i de remolcs. Especifica els requisits bàsics mínims, així com els assajos apropiats aplicables a les carrosseries de vehicles estàndard (parets laterals, davantera i posterior) i a les carrosseries de vehicles reforçades.
· EN 12195-2 Dispositius per a la subjecció de la càrrega en vehicles de carretera. Seguretat. Cintes d' amarratge fabricades a partir de fibres químiques.
Aquesta part de la norma EN 12195 especifica els requisits de seguretat per a les cintes d' amarratge fabricades a partir de fibres químiques amb cintes planes teixides per a múltiples usos, i per a les combinacions d' amarratges amb cintes teixides destinades al transport de superfície segur de mercaderies en vehicles de carretera, per exemple, camions i remolcs que s' utilitzen en carreteres, o situats en navilis o en vagons de ferrocarril i/o combinacions d'aquests. Inclou només dispositius tensors que es manegen amb una força manual màxima de 500 N. Especifica els mètodes d' assaig de les cintes d' amarratge per a la seguretat de càrrega. Tracta dels riscos significatius que podrien produir-se en el curs de la utilització de les cintes d' amarratge i en les condicions previstes pel fabricant.
· EN 12195-3 Dispositius per a la subjecció de càrrega en vehicles de carretera. Seguretat. Cadenes de subjecció.
Aquesta part de la norma EN 12195 especifica els requisits generals de seguretat que han de complir les cadenes de subjecció i les seves combinacions amb cadenes per al transport segur de mercaderies en vehicles, com per exemple, camions i remolcs que s'utilitzen en carretera o a bord de vaixells o en vagons de ferrocarril, i/o les seves combinacions. La norma inclou només dispositius de tensió accionats a mà amb una força màxima de 500 N.
· EN 12195-4 Dispositius per a la subjecció de vehicles de carretera. Seguretat. Cables d' amarratge d' acer.
Aquesta part de la norma EN 12195 especifica els requisits de seguretat relatius als cables d' amarratge d' acer i els cables plans d' amarratge així com a les combinacions d' amarratge de cable d' acer per al transport segur de càrregues en transports de superfície en vehicles de carretera, com per exemple, camions i remolcs que s' utilitzen en carretera o situades en vaixells o en vagons de ferrocarril, i/o combinacions d'aquests. Especifica els mètodes d' assaig dels cables d' amarratge i dels cables plans d' amarratge. Tracta dels perills que podien produir-se en utilitzar els cables d' amarratge i els cables plans d' amarratge.
· ISO 1161 Contenidor ISO.
Series 1 freight containers -- Corner and intermediate fittings – Specifications.
· ISO 1496 Contenidor ISO
Series 1 freight containers -- Specification and testing
· EN 283
Caixes mòbils. Assaigs
· EN 12641-1 Caixes mòbils i vehicles comercials. Lones. Requisits mínims.
Aquesta norma especifica els requisits mínims per a la resistència i la fixació de les lones utilitzades per als contenidors i caixes mòbils destinats al transport combinat i poden emprar-se en altres aplicacions, per exemple els vehicles comercials.
· EN 12641-2 Caixes mòbils i vehicles comercials. Lones. Requisits mínims per a cortines laterals.
Aquesta norma especifica els requisits mínims relatius a la resistència i la fixació de lones utilitzades en les caixes mòbils per a transport combinat, i es pot utilitzar per a altres aplicacions, per exemple, vehicles comercials. Els requisits relatius a la fixació de la càrrega figuren a les normes EN 12640 i el 12642 opció XL.
· Eumos 40511 Postes-Teleros Test method for mounted poles, used for cargo securing on commercial road vehicles and trailers.
The scope of the standard is limited to poles that are fixed to the vehicle platform, to be used for cargo securing purposes. It describes a test method, minimum requirements and test certificate specifications.
· Eumos 40509 Empaquetat per a Transport Test method for load unit rigidity.
This standard describes a dynamic test method to evaluate the rigidity of a load unit, including a detailed description of test conditions, evaluation criteria for elastic and plastic pallet load deformation, test certificate specifications.