Un dels sistemes d'amarratge més comuns és l'amarratge per fregament o de fricció. El sistema de fricció o fregament s' ha de col·locar el cinturó d' amarratge de manera que aquest pressioni la càrrega i aquesta al seu torn sobre la superfície. Depenent del tipus de càrrega s' utilitzarà un determinat nombre de tensors o cinturons d' amarratge. Aquest varia en funció de la força de fregament Fr, el tipus de tensor i la força de tensat Ft del mateix.
Per determinar el nombre de cinturons a utilitzar per elaborar el sistema de retenció i subjecció idoni, cal tenir en compte els següents factors :
· La situació de la càrrega de manera que s' obtingui un bon repartiment de les masses.
· El grau d' integració dels dispositius de retenció sobre l' estructura del vehicle.
· Si es tracta d'un equip de treball, si disposa de rodes, cadenes, erugues, etc...
· El pes de l' equip de treball o la càrrega a transportar.
· Disposar de quatre punts d' ancoratge com a mínim.
· Els dispositius de subjecció, els cinturons d' amarratge.
El nombre de tensors es calcula mitjançant la següent fórmula : n ≥ [(cx,i - μ·cz)·m·g/k·μ·senα· Ft]·fs
essent:
cx,i i cz = coeficients d' acceleració longitudinal, transversal i vertical de la forçaFp.
μ = coeficient de fregament. g = acceleració de la gravetat (9,81 m/s2).
k = coeficient de pèrdua de la força de tensat (1,5).
Ft = força de tensat del tensor.
fs = factor de seguretat (en transporte 1,25).
α = angle vertical d' amarratge entre el dispositiu d' amarratge i el pla horitzontal de la superfície del vehicle
(depenent l'angle de treball α el STF que actua sobre la càrrega variarà)
INSHT, nº1.038 2015 Dispositius de subjecció d'equips de treball i càrregues diverses sobre vehicles de transport: Seguretat