En aquest article blog, vam embarcar-nos en un emocionant viatge a través del temps per descobrir la història del camió i com la regulació tècnica ha emmotllat l'estrebada de mercaderies al llarg dels anys. Prepara't per aprendre sobre l'evolució d'aquest important mitjà de transport i el seu impacte en la seguretat de la càrrega.
Imagina un món on les mercaderies es transportaven principalment en carros tirats per animals. Va ser el 1769 quan va aparèixer el primer camió de la història, el "Fardier à vapeur" o "carro de vapor" inventat per Nicolas-Joseph Cugnot, un enginyer francès visionari. Aquest vehicle, impulsat per la novedosa tecnologia del motor a vapor, tenia l'audaç propòsit de transportar càrregues pesades en temps de guerra. Malgrat les seves limitacions, va marcar el començament de la mecanització del transport per carretera.
Un segle després, el 1896, l'enginyer alemany Gottlieb Daimler va fer un pas transcendental en inventar el primer camió amb motor de combustió. Aquesta fita en la història del transport va permetre el naixement del sector del Transport per Carretera i va aplanar el camí per a l' evolució tècnica i legal en el transport de mercaderies.
Fins a l'arribada del camió, els carrossers eren artesans especialitzats en la creació de carros i carretes personalitzats. No obstant això, amb l'aparició dels fabricants de camions, va sorgir un desafiament inesperat. Tot i que podien produir en sèrie la part del motor i la cabina, el carrossat posterior tenia tantes variants que necessitava ser personalitzat. Això va conduir a tècniques d'estrebades similars a les utilitzades en el transport tradicional amb animals, com cordes, bloquejos amb fustes, lones i xarxes.
Després de la Segona Guerra Mundial, el transport va experimentar un gran avenç en potència i mida de camions, la qual cosa va portar a la necessitat de regulació. En la dècada de 1950, van sorgir normatives internacionals importants, com el Conveni CMR i l' Acord ADR, que regulen el transport per carretera i el transport de mercaderies perilloses a nivell internacional.
Els anys 70 van marcar una gran evolució en les tècniques d'estrebada. Amb camions més moderns, el paletitzat en auge i la proliferació de carretons elevadors i contenidors marítims, van aparèixer noves eines com cintes d'amarratge, cantoneres i antilliscants. A més, va sorgir la disciplina de la "Seguretat en les Càrregues", que va regular tècnicament l'estrebada i la seguretat en el transport de mercaderies.
Als anys 80, es van publicar guies i normatives que van democratitzar la Seguretat a les Càrregues, fent que aquesta disciplina fos més accessible. Es van establir fórmules i paràmetres consensuats per al càlcul d' amarratges, bloquejos i contenció de càrrega.
El 2014, la Unió Europea va implementar la Directiva 2014/47 EU, que estableix normes tècniques per garantir la seguretat en l'estrebada de càrregues. Això va portar a la transposició de certes normatives als Estats membres, com EN 12195-1, EL 12642 i altres, que asseguren un transport segur de mercaderies.
Des dels primers camions fins a la regulació tècnica actual, la història del camió i l' estiba de càrregues ha estat un viatge fascinant. Avui dia, la seguretat en la càrrega és fonamental per garantir un transport sense riscos per a les persones, mercaderies i vehicles. Continuarem explorant i aplicant les millors pràctiques en l'estrebada per assegurar un futur segur en el transport de mercaderies. ¡Sígueu-vos a les nostres xarxes socials per aprendre més!