La correcta estiba i subjecció de la càrrega són aspectes fonamentals en el transport de mercaderies per carretera, especialment en el context europeu, on la seguretat viària és una prioritat. Per complir amb les regulacions específiques i garantir la seguretat a les carreteres europees, és crucial comprendre el marc legal que regula aquestes operacions tant a nivell internacional com a la Unió Europea (UE). Aquest article ofereix una visió integral del marc legal que regeix l' estiba i subjecció de la càrrega, amb un enfocament particular en les normatives europees EUMOS i les normes tècniques que estableixen estàndards precisos per a la subjecció de càrrega i la qualitat dels dispositius utilitzats. Descobriràs com el compliment d'aquestes regulacions és essencial per garantir la seguretat en el transport de mercaderies a tot Europa.
Regulacions internacionals i europees: EUMOS i més enllà
El marc legal que regula l' estiba i subjecció de la càrrega a Europa és multifacètic i abasta tant regulacions internacionals com normatives locals. A la UE, les recents normatives europees EUMOS 40674:2021 i EUMOS 40607:2020 estan dissenyades per harmonitzar la responsabilitat en la subjecció de càrrega. A més, el Conveni CMR estableix regles fonamentals per al transport de mercaderies per carretera a nivell internacional. Per assegurar la qualitat i seguretat de la càrrega i dels dispositius utilitzats en el transport, les normes tècniques, com EN 12195, EN 12640 i EUMOS 40511, juguen un paper essencial en la prevenció d' accidents en carretera.
És important destacar que, a més de les normatives europees EUMOS i les normes tècniques esmentades, existeixen altres regulacions més específiques i restrictives que s' apliquen a nivell local, regional, nacional o internacional dins de la UE.
Exemples de regulacions locals: Alemanya i Espanya
Un exemple destacat és l' estàndard alemany VDI 2700, que estableix pautes i requisits específics per a la subjecció de càrregues en vehicles comercials amb una massa total de fins a 7,5 tones. Aquesta norma es considera més rigorosa que les regulacions generals i s' aplica a Alemanya i en alguns altres països de la UE.
A més, hi ha categories de vehicles comercials que no estan cobertes per la Directiva 2014/47/UE. Un exemple són els vehicles comercials de menys de 3,5 tones de massa màxima autoritzada utilitzats en serveis de paqueteria i grupatge/LCL. Tot i que la directiva no els inclou en el seu àmbit d'aplicació, els Estats membres de la UE tenen la facultat de sotmetre'ls a inspeccions tècniques en carretera, com és el cas d'Espanya, on el Reial decret 563/2017 estableix controls i inspeccions tècniques per a vehicles comercials lleugers de la categoria N1 amb un pes inferior a 3,5 tones, fins i tot si s'han matriculat en altres Estats membres de la UE.
Normatives alternatives i reconegudes internacionalment
En absència de normes tècniques específiques o públiques, es poden aplicar altres estàndards. Per exemple, per a vehicles amb una massa màxima autoritzada de fins a 3,5 tones, es poden utilitzar normes com la ISO 27956: 2009, que estableix requisits i mètodes d' assaig per a la subjecció de la càrrega en furgonetes de repartiment. A més, la Guia de restricció de càrrega per a vehicles comercials lleugers de la Comissió Nacional de Transport (NTC) d'Austràlia és àmpliament reconeguda i aplicable en altres regions.
La importància de conèixer les regulacions locals
A més de les normatives europees i les normes tècniques específiques, és crucial estar al tant de les regulacions locals, nacionals o específiques de cada país i tenir-les en compte segons les característiques dels vehicles i les operacions de transport. Això assegurarà un compliment adequat de les normatives i, el que és més important, la seguretat en la subjecció de la càrrega durant el transport a tota la Unió Europea.
El coneixement i l' adherència al marc legal de l' estiba i subjecció de la càrrega són essencials per garantir la seguretat en el transport de mercaderies per carretera a Europa. El compliment de les regulacions europees i la comprensió de les regulacions locals són passos crucials en aquesta direcció.