En el complex món del transport de mercaderies perilloses per carretera, la seguretat i la responsabilitat són qüestions clau. En aquest article, explorarem aspectes importants relacionats amb l' estiba i la responsabilitat en el context europeu, fent esment al Conveni CMR i les interpretacions jurisprudencials.
Quina normativa europea s'aplica al transport internacional de mercaderies perilloses per carretera?
La normativa europea aplicable és l'Acord europeu sobre el Transport Internacional de Mercaderies Perilloses per Carretera en la seva secció 7.5.7, que aborda la manipulació i estiba d'aquestes mercaderies.
Quina normativa regula els contractes de transport de mercaderies per carretera a Europa?
El Conveni CMR és la norma internacional que regula els contractes de transport de mercaderies per carretera a Europa. S' aplica als transports a títol onerós realitzats en vehicles com automòbils, vehicles articulats, remolcs i semiremolcs, sempre que la càrrega i el lliurament estiguin en països diferents i almenys un d' ells sigui part del Conveni CMR.
Pot un contracte de transport internacional subjecte al Conveni CMR estar subjecte a les normes internes d'un país específic?
No, qualsevol clàusula que intenti sotmetre un transport internacional regulat pel Conveni CMR a les normes internes d' un país específic serà nul·la. El Conveni CMR preval en aquestes situacions.
Quina responsabilitat té el transportista en el transport de mercaderies perilloses per carretera segons el Conveni CMR?
El Conveni CMR estableix que el transportista és responsable de la pèrdua total o parcial de les mercaderies i de les avaries que s' esdevinguessin entre la recepció de la mercaderia i el seu lliurament. Tanmateix, no especifica qui s' ha d' encarregar de l' estiba i el trincatge.
Com s'aborda l'ambigüitat quant a la responsabilitat de l'estrebada i el trincatge en el Conveni CMR?
La interpretació jurisprudencial s' ha convertit en un recurs important per abordar aquesta ambigüitat. Alguns tribunals han suggerit que l'estrebada i el trincatge es poden distingir conceptualment, on l'estrebada es refereix a la col·locació i distribució de pesos, mentre que el trincatge es refereix a la subjecció de la mercaderia al mitjà de transport. No obstant això, això no està explícitament regulat en el Conveni CMR.
Què opinen alguns tribunals sobre la responsabilitat de l'estrebada i el trincatge?
Alguns tribunals, com la SAP Madrid, sec. 28a, 235/2022, de 04 d'abril de 2022, i la SAP Barcelona 1289/2022, de 06 de setembre de 2022, han suggerit que tant l'estrebada com el trincatge de la mercaderia s'haurien d'atribuir al carregador, llevat que s'acordi el contrari en el contracte.
Com es pot aportar claredat a les relacions de transport internacionals en aquest context?
Atesa l' ambigüitat en la normativa i les interpretacions jurisprudencials, la solució és utilitzar clàusules de responsabilitat en contractes o fitxes d' estiba europees. Aquestes clàusules proporcionen claredat i garanteixen que les parts involucrades comprenguin les seves responsabilitats en el transport de mercaderies perilloses per carretera. Tanmateix, és important destacar que les interpretacions jurisprudencials són eines d' interpretació i no el règim legal aplicable.